Derfor velger takstmannen Torbjørn RAV4 Plug-in

Torsdag, desember 14, 2023

Torbjørn Glomseth er takstmann på Harila i Tromsø. Oppgaven hans er å ivareta interessene til de som kjøper og bytter inn bruktbil, og være en ressurs for hele Harila-teamet.

– Torbjørn er gull verdt, slår bruktbilsjef Runar Lind fast.

Runar mener bestemt at hverdagen til bruktbilselgerne på Harila er enklere enn hos kolleger hos andre aktører i bilbransjen. Takstmann Torbjørn sørger for at alle bruktbiler på Harila leveres med tilstandsrapport, slik at kjøper slipper bekymre seg for plager og skjulte feil og mangler på bilen.

– Møtet med kunden blir enklere. Kunden ser at vi har orden og dokumentasjon på alt. Vi merker at de føler seg trygge i kjøpsprosessen, og det samme gjelder for de som bytter inn bil hos oss, forteller Runar.

Torbjørn verdsettes høyt av kollegene, ikke bare på grunn av det rollen hans tilfører - men også hans innsats og dedikerte tilnærming til jobben.

– Han får ikke slutte under noen omstendigheter. Jeg går av med pensjon hvis han slutter!, ler Runar.

Torbjørn Glomseth (t.v) høster mye skryt av salgssjef bruktbil Runar Lind (t.h),. Foto: Kristoffer Lorentzen

Med god dokumentasjon i alle prosesser, lykkes vi med å skape fornøyde kunder.

Torbjørn Glomseth, takstmann på Harila

Lidenskap for jobben

– Det som driver meg i jobben er ønsket om fornøyde kunder. At kunden som tar med seg bilen vet at bilen er trygg, ivaretatt og i teknisk god stand, sier Torbjørn Glomseth.

Denne servicementaliteten er drivkraften i alle hans kundemøter. Enten han skriver tilstandsrapporten som er det viktige verdipapiret når en bruktbil får ny eier, eller han tar takst på et potensielt innbytte.

– Hvis bilen for eksempel får 30 000 i påkost, er det viktig for meg at kunden forstår at dette er reparasjoner som må gjøres uavhengig om de velger å bytte inn hos oss. Det skal være troverdig, og all tvil skal komme kunden til gode, forsikrer han.

Torbjørn er opprinnelig fra Straumsbukta og har hatt en forkjærlighet for bil og motor hele livet.

– Bil er lidenskapen min. I tillegg er jeg en sosial og utadvendt kar, som elsker å snakke med folk. Sånn sett har jeg havnet midt i smørøyet med tanke på at jeg jobber med interessene mine, som er bil og mennesker, smiler han.

Torbjørn gjennomfører en batteritest på en elektrisk bruktbil. Foto: Kristoffer Lorentzen
Foto: Kristoffer Lorentzen

Møter fremtidens krav

Bilbransjen er i stadig utvikling, og det stilles store krav til forhandlerne om de ønsker å vinne kundenes oppmerksomhet. Harilas fokus er å sette kundens behov i førersetet. 

– Jeg er stolt av bedriften jeg jobber i. Våre kvalitetskrav og nivå er høyt, konstaterer Tobjørn og fortsetter:  

– Arbeidshverdagen får mening når vi leverer produkter som kundene er fornøyde med og kan ha glede av. 

Andelen elektriske biler øker, også her i Nord-Norge. Som takstmann byr det på andre utfordringer når han skal lykkes med å skape gode kundeopplevelser.   

– Det utfordrer oss med tanke på kompetanse og kvalifikasjoner. En elbil i dag har ikke samme komponenter som en fossil bil hadde for fem år siden, forklarer han.

Elektriske drivlinjer er på mange måter mer avansert, men på andre områder enklere enn sine fossile forgjengere. 

– Det er færre ting som kan gå galt. Men det er potensielt betydelig større utgifter hvis feil oppstår. Den største faren til elbilen er skade på batteri eller drivlinja, og det er viktigere å oppdage skaden fort. 

På Harila utfører de batteritester og «helsesjekk» på samtlige elbiler og hybridbiler, slik at du som kunde kan være helt trygg dersom du velger en utslippsfri eller hybrid bruktbil.

Hvordan utføres en takst?

Først gjøres en kalkyle på markedsverdien til bilen. Synes kunden det høres greit setter Torbjørn opp en takst. Da går han gjennom bilen og ser over om det er påkost som må utbedres og trekkes fra innbytteprisen.

Taksten er grunnlaget for innbyttepris. Men Glomseth understreker at Harila aldri er urimelig i vurdering av hva som regnes som påkost - slik at kundens interesse ivaretas.

– Man skal absolutt ikke frykte taksten. Vi har klare retningslinjer for hva som må påregnes som normal slitasje. En tre år gammel bil med en «kjøpesenter-bulk» må forventes. Vi ser for eksempel etter større karosseriskader, riper av en viss dybde, samt fukt og rustskader, forklarer Torbjørn.

Alle momenter som annmerkes føres inn i en tilstandsrapport som følger med når bilen legges ut for salg. Det er et verdipapir som den nye eieren kan støtte seg til.

Service, EU-kontroll, reparasjon eller hjulskift?

Artikkel og foto: Amedia Innholdsbyrå