Disse grepene tar Harila for å lykkes i Finnmarks «bilhovedstad»

Jørn Helge Pedersen hos Harila Volvo i Alta

Med skarpt kundefokus, en kultur preget av yrkesstolthet, og de populære bilmerkene Volvo, Toyota, Lexus og Nissan, jobber Harila Alta med å skape seg konkurransefortrinn på bilmarkedet i Finnmark.

– Vår førsteprioritet er fornøyde kunder. Det er kundene våre vi lever av. Vi snakker ofte om at sjefen i huset er kunden som kommer inn døra, sier Jørn Helge Pedersen muntert.

Jørn Helge er salgssjef for Volvo på Harila Alta. I Betongveien 5, like i nærheten av Alta lufthavn, jobber han og kollegene målrettet for å skape gode kundeopplevelser - hver eneste dag.

– Det er en kultur som sitter i veggene her, og de ansatte er stolte av å jobbe i Harila. Det er viktig med gode ambassadører for bedriften, enten de jobber med salg, ettermarked eller verkstedtjenester. Det er kombinasjonen av dette og gode produkter som fører til markedsandeler. Tilfredse kunder kommer jo som regel tilbake, sier Pedersen.

Nå som 2021 går mot slutten ser gjengen på Harila resultatet av innsatsen. Det har vært god fart på salgssiden hele året og Harila har toppet salgsstatistikken i Finnmark. 

Oversiktsbilde over Harila i Alta

STORT ANLEGG: Harila ligger et steinkast fra flyplassen i Alta. Her selges det Volvo, Toyota, Lexus. Harila selger også Nissan i Alta. 

Kompetanse og nye kjøpsvaner

Pedersen beskriver Alta som «bilhovedstaden» i Finnmark, og opplever at mange kunder kommer utenfra, fra Vest-Finnmark og Nord-Troms.

– Da er det spesielt viktig å forstå behovene til de ulike delene av regionen. Kanskje spesielt i dag når flere og flere velger elektrisk. Kommer det en kunde fra indre Finnmark hvor det er mye sprengkulde, er det viktig å være rådgiver og si hva som er fornuftig. Vi som selgere må ha kontroll på lademuligheter og hvordan bilene reagerer i under forskjellige temperaturer og værforhold. Det kan være stor forskjell på Alta, Kautokeino og plassene ute ved kysten, forklarer Pedersen.

Samtidig har kjøpsvanene til bilkundene endret seg over tid, og kundene stiller mer forberedt når de skal velge nytt kjøretøy. Det har også endret hverdagen til selgerne.

–  Kundene vet i mye større grad hva de vil ha når all informasjon finnes på nett. Kundene som kommer til oss har ofte lest seg opp, og produktkunnskapen til «hvermannsen» har generelt blitt mye bedre, sier han og fortsetter:

– Når det er enklere å sammenligne biler opp mot hverandre må vi som selgere være mer fokusert på ulikheter. Hva er våre merker gode på i forhold til andre? Da er det viktig med sterk fagkompetanse og kjennskap til hva som passer til veier, vær og føreforhold her oppe.

Verkstedet hos Harila Volvo

VERKSTEDET: Harila Alta har en stab med 30 ansatte fordelt på salg, ettermarked og merkeverksted for de ulike merkene de fører. Foto: Knut Åserud

Kontinuerlig arbeid

All den tid marked og kundebehov endrer seg, har Harila Alta flere kontinuitetsbærere i staben som har vært ansatt i Harila i en årrekke. Selv har Jørn Helge snart 30 års fartstid i det solide konsernet.

– Vi har veldig godt arbeidsmiljø på Harila. Godt humør, stor takhøyde, og trivsel rundt det å jobbe mot felles mål har vært kulturen på huset i mange år. Samtlige har et oppriktig ønske om å ha det bra på jobb, slår han fast.

Totalt er det 30 ansatte fordelt på ulike avdelinger. I en tid med økt fokus på lokal handel, har Jørn Helge merket at Harila Alta har fått medvind fra et lokalsamfunn som vil støtte opp rundt lokal verdiskaping og sysselsetting.

– Det kommer flere tilbakemeldinger på at folk er mer bevisst på å handle lokalt, nettopp for å trygge de lokale arbeidsplassene. I tillegg har prisbildet endret seg og en Volvo  koster det samme enten du kjøper den i Oslo eller Alta. Det gjør det enklere for kunden å velge sin lokale forhandler, avslutter Pedersen med et smil.

Volvo XC60

Volvo XC60. Foto David Jensen

Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross. Foto: David Jensen 

Toyota Land Cruiser

Land Cruiser Foto: David Jensen

Nissan Qashqai i Alta

Nissan Qashqai Foto: David Jensen