Har bestilt sin andre Proace Electric: – Det lønner seg å bytte til elektrisk varebil

Mandag, mai 16, 2022

Med rekordhøye dieselpriser er daglig leder Johnny Fjellberg svært fornøyd med overgangen til elektrisk varebil. – Det er stor forskjell på kostnadene av å fylle tanken til opptil 23 kroner literen enn å «fylle» med strøm, sier Fjellberg.

Totalrenovering skaffet seg i fjor sin første elektriske varebil.

– Den viktigste årsaken til at vi kjøpte elektrisk bil er miljøet. Totalrenovering er sertifisert Miljøfyrtårn, og vi tenker på miljøet i alt vi gjør. Mer miljøvennlig transport er et av kriteriene, og vi sparer miljøet for mye diesel og eksos ved å kjøre elektrisk, sier daglig leder Johnny Fjellberg.

Rimeligere driftskostnader med elbil

Lavere kostnader viste seg å være en god årsak nummer to.

– Etter at vi kjøpte den elektriske varebilen har dieselprisene skutt i været. Vi sparer enormt med kroner på å fylle med strøm, sier daglig leder Johnny Fjellberg som anslår at det koster rundt 1600 kroner å fylle tanken med diesel.

I tillegg til lavere driftskostnader får bedrifter som velger elektrisk kjøretøy støtte fra Enova.

– Enova-støtten er en dynamisk ordning og er et godt bidrag, sier næringsselger Rune Karlsen hos Harila.

Det er ingen enkeltbransje som utpeker seg i valget av elektrisk varebil – tvert imot er det mange typer bedrifter.

– For mange bedrifter er det viktig å få et grønt fotavtrykk og redusere klimautslipp. Mange offentlige etater har fått pålegg om at det kun er utslippsfrie varebiler som skal kjøpes inn, sier Karlsen.

– Utrolig behagelig å kjøre

Totalrenovering er en ledende totalentreprenør med erfaring fra offentlige bygg, næringseiendom, boligprosjekter og utbygging/rehabilitering. Selskapet har 60 ansatte og 20 varebiler.

Den elektriske varebilen har fast parkering utenfor kontoret, og alle de 60 ansatte kan bruke bilen. Firmaet fikk bilen i fjor sommer, og den har på kort tid blitt populær blant de ansatte.

– Det er en ekstremt fin bil å kjøre, den er utrolig behagelig. Det er uten tvil den beste varebilen uten firehjulstrekk jeg har kjørt. Den har virkelig imponert meg, sier Fjellberg.

I Proace Electric sitter du høyt og har god oversikt. Støynivået er selvfølgelig lavt siden det er elektrisk motor. FOTO: TROND TOMASSEN, INORD

Førstevalget til de ansatte

Totalrenovering er en av mange bedrifter som er i gang med å skifte ut bilparken, fra tradisjonelt drivstoff og over på elektrisk. De er så fornøyde at de har lagt inn bestilling nummer to.

– Hvis de ansatte får velge, så velger de elbilen. Det er flere som nå har lyst på elbil, og det er selvfølgelig noe vi vurderer når vi skal bytte ut bilene vi har, sier Fjellberg.

Totalrenovering arbeider for det meste i og rundt bykjernen.

– Selv om vi jobber mest i nærmiljøet blir det likevel noen kilometer kjøring. Det eneste minuset med den elektriske varebilen er at den kun kan ha en last på 1000 kilo. Da er det nesten bortkastet å sette krok på bilen, for tilhengeren i seg selv veier fort opp mot 1000 kilo. Men dette forventer jeg blir bedre, at det kommer varebiler med kraftigere elmotorer.

Velger alltid miljøvennlig

– En av fordelene med elektrisk varebil er at de trenger mindre service og vedlikehold, sier driftstekniker Halvard Pettersen i Pellerin. FOTO: TROND TOMASSEN, INORD

Hos eiendomsutvikleren Pellerin står FNs bærekraftsmål sentralt i alt selskapet gjør, og da er bilene intet unntak.

I februar 2021 fikk selskapet sin første elektriske varebil. Den bruker driftstekniker Halvard Pettersen i sitt daglige arbeid når han ser til rundt 65.000 kvadratmeter næringslokaler i Tromsø.

– Vi har 15 bygg som vi server, og jeg er mye ute og ser til dem. Det er i Tromsø sentrum, på fastlandssiden og på Kvaløysletta. Selv om jeg er mye ute, så trenger jeg ikke å lade daglig. Jeg tenker aldri på rekkevidden, sier Pettersen.

Gode kjøreegenskaper

Pettersen er fornøyd med bilen, og sier at den er rask og lett å kjøre.

– Den kommer seg raskt opp i fart, og siden det er elmotor trenger den heller ikke samme serviceintervaller. Det eneste minuset er at modellen ikke leveres med firhjulstrekk!

Driftsteknikeren ble så fornøyd med den elektriske varebilen, at da han skulle kjøpe bil privat, valgte han også elektrisk der.

Bilens lasterom rommer alt utstyret driftstekniker Halvard Pettersen har behov for å ta med seg. FOTO: TROND TOMASSEN, INORD

Stor etterspørsel etter elektrisk varebil

Den elektriske utgaven av varebilen Proace City er på kort tid blitt svært populær.

– Dette er en bil som er god til å ta seg fram i byen, og vi får bare gode tilbakemeldinger fra bedrifter som har valgt den elektriske utgaven. Nå kan du kjøre både miljøvennlig og støyfritt, sier næringsselger Rune Karlsen.

Bilen passer godt til oppdrag i mange ulike bransjer, men Harila ser spesielt at mange fra byggebransjen velger denne.

– Proace City er bygd for bykjøring, og den passer til alle typer bransjer som leverer tjenester innad i byen – enten det er pizzabiler, håndverkere eller andre typer tjenester eller selskaper som frakter småvarer. Det er også et mål å få ned utslippene innad i byen, og en elektrisk varebil leverer godt på det.

Flere modeller tilpasset ditt behov

Proace Electric kommer i medium og lang karosserilengde, samt tre utstyrsnivåer: Basic Comfort og Comfort Plus.

– Vi hjelper deg gjerne med å finne bilen som passer deg og din bedrift, slik at du får jobben gjort på en best mulig måte, sier Karlsen.

Toyotas store utvalg i modeller gjør at uansett behov finner du en varebil som passer perfekt. I tillegg bygges det innredning som gjør at ditt nye kontor på fire hjul fungerer optimalt.

– Vi setter inn den innredningen som passer deg og din bransje best, og kan i utgangspunktet lage hva som helst. Målet er å gjøre arbeidshverdagen så enkel som mulig. For mange er bilen både kontor og et viktig verktøy for å få arbeidsoppgavene utført på best mulig måte.

PROACE CITY ELECTRIC

  • Leveres i to lengder
  • Nyttelast 728 kg
  • Hengervekt 750 kg
  • Leveres med 50 kWt batteripakke
  • Rekkevidde 274 km (WLTP)
  • 80% fulladet på 30 min
  • Kvalifiserer til klimastøtte fra Enova

PROACE ELECTRIC

  • Leveres i to lengder
  • Nyttelast 925 kg
  • Hengervekt 1000 kg
  • Leveres med 75 kWt batteripakke
  • Rekkevidde 314 km (WLTP)
  • Kvalifiserer til klimastøtte fra Enova