Harila leverer 130 biler til oppdrag hos Forsvaret

Sist endret
Mandag, mars 21, 2022
Den siste traileren med biler til Forsvaret lastes.

Harila er stolt bidragsyter når Forsvaret skal gjennomføre Cold Respons 2022. Etter flere måneder med planlegging, logistikk og et fantastisk teamarbeid kan Harila nå levere 130 biler, klar for oppdrag.

Rundt 130 biler er sendt til Setermoen, klar for oppdrag hos Forsvaret. Dette er leiebiler, demobiler og bruktbiler – alt av biler som var mulig å oppdrive da alle Harila sine avdelinger sammen med AVIS bilutleie gikk sammen for å skaffe biler til Cold Respons 2022. 

I mars og april kommer mange tusen allierte soldater til Norge. 5 000 av de totalt 40 000 soldatene vil ha hovedbaser i leirene Setermoen, Bardufoss og Skjold, der de vil øve og trene med det norske Forsvaret og andre allierte. 

 

– Logistikk på høyt nivå

Til vanlig har Harila én mann på Bardufoss, med en bilpark på mellom 12 og 15 biler. Når det skal ganges opp med ti er det mange som må snu seg rundt. Per-Ivan Lund har ansvaret for bilutleie-delen av Harila, og forteller om mye logistikk og god innsats.

– Det er mange i Harila som har vært engasjert både i å skaffe biler, transportere biler og organisere for videre levering. Denne innsatsen har vært helt avgjørende. For eksempel er to trailere med biler sendt til Setermoen fra Vadsø. Det er langt! Og da Alta IF skulle spille kamp på Senja, sendte Harila-gjengen i Alta med dem 7-8 biler. Dette er logistikk på høyt nivå, forteller Per-Ivan Lund som er COO i Avis. 

– Et bilutleiefirma alene har ikke styrken til å levere så mye bil på så kort tid. Men det har vi i Harila, siden vi har både bilforhandlere og bilutleie (AVIS-avdelinger i Nord-Norge). Og viktigst av alt, et fantastisk team med engasjerte folk, sier Per-Ivan.

 

På jobb døgnet rundt

I ukene før- og etter øvelsen bor Per-Ivan og teamet hans på hotell på Setermoen. Alle bilene skal først overleveres, én og én. Alle bilene skal gjennomgås og signeres. Når de skal leveres inn igjen, i slutten av måneden, skal alle biler gjennomgås igjen og alle skader registreres. Teamet fra Harila skal også administrere en døgnåpen vakttelefon, der Forsvaret skal ringe for å registrere skader og eventuelt bestille bergingsbil.

– Dette er utrolig artig å jobbe med! Vi bruker mye penger og ressurser på å få alt i boks, så gjenstår det å se om det blir lønnsomt til slutt. Men artig er det i hvert fall, sier Per-Ivan.