Kaprer topplassering etter topplassering: - Dette er helt fantastisk

Både Lexus og Toyota fortsetter å utmerke seg, og har bare de seneste månedene tronet øverst på flere store kåringer.
30. mai ble det klart at Lexus nok en gang troner øverst i den prestisjetunge kundeundersøkelsen AutoIndex i Norge. Dette er undersøkelsen som skal avdekke private bileieres tilfredshet med bil, forhandler og verksted.
Dette er intet mindre enn 12. året på rad Lexus kaprer topplasseringen!
– Jeg er nok litt inhabil her, men dette synes jeg selvfølgelig er helt fantastisk, stråler kunderådgiver for Lexus ved Harila Tromsø, Frode Mortensen.
Japansk kvalitet
Frode har jobbet med Lexus siden 2008, da Harila i Tromsø for første gang fikk status som Lexus-forhandler, og bygde egen butikk.
– Jeg tror at årsaken til Lexus’ gjentatte gode plassering i undersøkelsen ligger i merkets ryggrad. Dette er et japansk merke, med japansk kvalitet og driftssikkerhet. Dessuten tror jeg også Lexus scorer høyt på måten vi behandler mennesker på – og det er også noe som er godt forankret i den japanske kulturen, legger Frode til.
AutoIndex-undersøkelsen gjennomføres i alle de skandinaviske landene, og de spurte bileierne skal gjennom 200 spørsmål forholde seg til sitt bileierskap ut fra fire områder: Selve bilen, lojaliteten til bilmerket, forhandleren og kjøpsopplevelsen, samt service på verkstedet.
– Det er i tillegg gøy å se at søstermerket vårt Toyota, som i bunn og grunn er bygget på samme «ryggrad» som Lexus, havner på en andreplass, slår Frode fast.
Også i 2022 sikret Toyota seg andreplassen i den norske kåringa.

Jobber med mennesker
Lexus har i dag 11 forhandlere i Norge, og Frode understreker at organisasjonen setter høye krav til hvordan kundene skal bemøtes.
– Behandler du kunden som gjest i ditt eget hjem, kan du ikke gjøre feil, og da bommer du ikke på servicenivået. Det gjelder både over disk, på telefon og over nett. Når jeg kommer i snakk med folk i sosialt lag sier jeg ikke at jeg jobber med bil - jeg sier at jeg jobber med mennesker, forteller Frode.
– Og den innstillingen tror jeg gjør en stor forskjell.
For Frode er det særlig alle de gode tilbakemeldingene fra kundene som gjør det givende å jobbe med Lexus.
– Dessuten er Lexus en veldig god merkevare, som jeg personlig er veldig glad og stolt over å få jobbe med, sier han.
Toyota med topplassering
Også Toyota har utmerket seg den siste tiden. Tidligere i mai vant de nemlig den prestisjefylte prisen «Årets kundeservice», som deles ut av Norsk Kundeserviceindeks. I tillegg vant de prisen i «Åpen klasse».
Kundeserviceindeks er Norges største syndikerte undersøkelse om kundeservice.
– Jeg tror først og fremst at det handler om menneskene som jobber hos Harila og de andre Toyota-forhandlere. De legger ned en enorm innsats hver eneste dag for å svare kjapt, forstå kundens behov og å finne gode løsninger, sier markedsansvarlig i Harila, Joakim Akselsen.
– I Harila legger vi også stor vekt på kundereisen i sin helhet. Det skal være enkelt å handle bil, eller tjenester hos oss, uansett om du velger å gjøre det digitalt, eller ved å fysisk møte opp hos en av våre forhandlere, legger han til.
Les mer om Norsk Kundeserviceindeks her!
Behandler du kunden som gjest i ditt eget hjem, kan du ikke gjøre feil, og da bommer du ikke på servicenivået.
Frode Mortensen, kunderådgiver LExus Tromsø