Karl-Jørgen: – Vi har spart mye på å bytte til elektrisk varebil 

Mandag, mai 23, 2022

Med rekordhøye dieselpriser er serviceleder Karl-Jørgen Steen svært fornøyd med overgangen til elektrisk varebil. – Vi sparer enormt med kroner på å fylle med strøm, sier Steen.  

Elektrobedriften X5 Elektro i Alta skaffet seg i fjor sin første elektriske varebil.  

– Vi sparer miljøet for mye diesel og eksos ved å kjøre elektrisk. X5 Elektro er sertifisert miljøfyrtårn, og mer miljøvennlig transport er et av kriteriene, sier serviceleder Karl-Jørgen Steen.  

I tillegg til miljøgevinsten opplever X5 Elektro at miljøvennlig transport og bruk av fornybar energi er et viktig element i anbudsprosessen for mange kunder, spesielt de offentlige.  

– Det betyr noe når vi skal konkurrere om oppdrag!  

Rimeligere driftskostnader med elbil 

Lavere kostnader viste seg å være en god årsak nummer to.  

– Etter at vi kjøpte den elektriske varebilen har dieselprisene skutt i været. Vi sparer enormt med kroner på å fylle med strøm. Jeg har ikke regnet på det, men hvis man kjører 15.000 kilometer i året er det stor forskjell hvis det er 20 kroner eller 1-2 kroner, som det koster å tanke med strøm, sier Steen.   

I tillegg til lavere driftskostnader får bedrifter som velger elektrisk kjøretøy statlig støtte fra Enova.  

– Enova-støtten er en dynamisk ordning og kan være på opp mot 25.000 kroner, så det er et godt bidrag, sier selger Oskar Langli hos bilforhandleren Harila. Det er ingen enkeltbransje som utpeker seg i valget av elektrisk varebil – tvert imot er det mange typer bedrifter.  

– For mange bedrifter er det viktig å få et grønt fotavtrykk og redusere klimautslipp. Offentlige etater har fått pålegg om at det kun er utslippsfrie varebiler som skal kjøpes inn, sier Langli.  

For X5 Elekro betyr Enova-støtten mye.  

– Det er klart at den har mye å si, og det var en bra sum i engangsstøtte.  

Populær varebil 

X5 Elektro er en av de største elektroentreprenørene i Finnmark og har 50 ansatte. Selskapet jobber med store prosjekter og har i tillegg en egen serviceavdeling som har regelmessige oppdrag og avtaler.  

Den elektriske varebilen har fast parkering utenfor kontoret. Firmaet fikk bilen i fjor, og den har på kort tid blitt populær blant de ansatte.  

Det funker som snus! Vi har ti ansatte i serviceavdelingen, og de fleste oppdragene er her i bygda. Det er godt å kjøre elektrisk. Det er stille og fredelig, og ingen motorer som brummer. De som har den er veldig fornøyd. Dessuten er den billig i drift og billig i vedlikehold.

Karl-Jørgen Steen, serviceleder X5 Elektro

X5 Elektro er en av mange bedrifter som er i gang med å skifte ut bilparken, fra tradisjonelt drivstoff og over på elektrisk. De er så fornøyde at de vil vurdere flere elbiler.  

– Vi kommer helt klart til å vurdere elbil til alle servicemontører. Vi har noen store prosjekter i Hammerfest der ansatte pendler ukentlig. Dersom rekkevidde på elbilene øker ytterligere, vil det være enda enklere å velge el, sier Steen.  

PRODUSERER EGEN STRØM: X5 Elektro har montert egne solceller på taket av bygget i Alta. På gode soldager kan de høste 200 kilowatt-timer per dag. Batteriet på elbilen tar 75 kilowatt.

Stor etterspørsel etter elektrisk varebil 

Bilforhandleren Harila opplever for tiden en stor etterspørsel etter elektriske varebiler. Lavere kostnader for firmaet, en behagelig arbeidsplass og ikke minst reduserte klimautslipp er tre viktige årsaker.  

– Flere virksomheter har som mål å kutte utslipp, og da velger mange en overgang fra fossilt drivstoff til elektrisitet på kjøretøyene. Det grønne skiftet er definitivt kommet til elektriske varebiler, sier bilselger Oskar Langli hos Toyota-forhandleren Harila.  

Den elektriske utgaven av varebilen Proace City er på kort tid blitt svært populær.  

– Dette er en bil som er god til å ta seg fram i byen, og vi får bare gode tilbakemeldinger fra bedrifter som har valgt den elektriske utgaven. Nå kan du kjøre både miljøvennlig og støyfritt, sier Langli.  

Perfekt til mange bransjer

Bilen passer godt til oppdrag i mange ulike bransjer, men Harila ser spesielt at mange håndverkere velger denne.  

– Proace City er bygd for bykjøring, og den passer til alle typer bransjer som leverer tjenester innad i byen – enten det er pizzabiler, håndverkere eller andre typer tjenester eller selskaper som frakter småvarer. Det er også et mål å få ned utslippene innad i byen, og en elektrisk varebil leverer godt på det.  

Proace Electric kommer i medium og lang karosserilengde, samt tre utstyrsnivåer: Basic Comfort og Comfort Plus.  

– Vi hjelper deg gjerne med å finne bilen som passer deg og din bedrift, slik at du får jobben gjort på en best mulig måte, sier Langli.  

Toyotas store utvalg i modeller gjør at uansett behov finner du en varebil som passer perfekt. I tillegg bygges det innredning som gjør at ditt nye kontor på fire hjul fungerer optimalt.  

– Vi setter inn den innredningen som passer deg og din bransje best, og kan i utgangspunktet lage hva som helst. Målet er å gjøre arbeidshverdagen så enkel som mulig. For mange er bilen både kontor og et viktig verktøy for å få arbeidsoppgavene utført på best mulig måte.  

Hos X5 Elektro har de to Toyota Proace City Electric fra Harila, og de vurderer å gå til innkjøp av flere elektriske varebiler.

PROACE CITY ELECTRIC

  • Leveres i to lengder
  • Nyttelast 728 kg
  • Hengervekt 750 kg
  • Leveres med 50 kWt batteripakke
  • Rekkevidde 274 km (WLTP)
  • 80% fulladet på 30 min
  • Kvalifiserer til klimastøtte fra Enova

PROACE ELECTRIC

  • Leveres i to lengder
  • Nyttelast 925 kg
  • Hengervekt 1000 kg
  • Leveres med 75 kWt batteripakke
  • Rekkevidde 314 km (WLTP)
  • Kvalifiserer til klimastøtte fra Enova