Sparer penger og miljø med å kjøre elektriske varebiler

Roy Hosen med Vardø kommunes tre elektriske varebiler, Nissan e-NV200.

OPPDATERT BILPARK: Leder ved uteseksjonen, Roy Hosen, er godt fornøyd med å ha fått tre Nissan e-NV200 i bilparken. 

 

VARDØ KOMMUNE KJØPTE NYE ELBILER HOS HARILA 

– Vil ta vår del av klimaansvaret

Vardø kommune kjøpte tre elektriske varebiler fra Harila – et valg som er positivt for både miljøet og kommuneøkonomien. Nå skal de gå til innkjøp av flere elbiler.

 

I Vardø kommune øst i Finnmark ruller det tre elektriske varebiler rundt i byen. Bilene er av merket Nissan e-NV200, en bærekraftig varebil, 100 prosent elektrisk.

Til daglig er det vaktmestertjenesten og uteseksjonen i kommunen som bruker bilene. Roy Hosen, leder ved uteseksjonen, mener bilene fungerer fint til deres bruk.

– Bilen er stillegående og god å kjøre. Og det aller beste er å komme inn i en bil som alltid er varm i kupeen, selv midtvinters, sier han.

Rekkevidden mer enn god nok

Det var Harila Vadsø (tidligere Varanger Auto) som vant kommunens anbud i fjor, og fikk æren av å levere biler til nabokommunen. Den første elektriske varebilen ble levert før jul, mens de to andre ble overlevert i vår.

Maksimal rekkevidde på Nissan e-NV200 er 301 kilometer ved bykjøring. Hosen forteller at det var litt skepsis mot helelektriske biler i forkant, men at tilbakemeldingene fra de ansatte har vært positive.

– Mange av oss var nok litt nervøse for rekkevidden, men det har vist seg å være helt uproblematisk. Vardø er en liten kommune og vi kjører mest korte distanser. Bilen setter vi til lading når vi er ferdig på jobb, sier Hosen.

Positivt for miljø og kommuneøkonomi

Da Vardø kommune skulle gå til innkjøp av nye varebiler var de ute etter biler med god lastekapasitet, som var gode og kjøre og hadde et par hundre kilometer i rekkevidde. Assisterende rådmann i Vardø, Hermann Westlie, forteller at det var flere grunner til at de gikk for helelektriske varebiler fra Harila Vadsø.

– Vi ønsker selvfølgelig å være med på å redusere utslipp, og ta vår del av klimaansvaret. Men økonomi er selvfølgelig også en stor del av det, sier Westlie.

Kommunen fikk 25.000 kroner i støtte per bil fra Enova, pluss at de fikk støtte for å montere ladere. Elbilene har heller ingen drivstoffutgifter.

– De betaler seg nesten selv, sier Westli, som har planer om å bytte ut flere av kommunens bensin- og dieselbiler til elbiler.

Det blir flere elbiler i kommunen

Hjemmetjenesten i Vardø har allerede fått to elbiler og ladere på plass. Planen er at de skal få fem elbiler til i løpet av året.

– Tanken er at det etter hvert skal bli elbiler overalt hvor det kan være elbiler i kommunen, sier han. 

Han er stolt over at Vardø går foran som et godt eksempel med en stor andel elbiler i kommunens bilpark.