Toyota
Bak de actionfylte klippene står Babang Deshommes og hans team – lokale, kreative krefter som brenner for å fremstille Nord-Norge fra sin beste side.
– Jeg er teknologinerd. Så å være den første som filmer bZ4X var superkult, stråler Deshommes.
Stjernen i produksjonen er Toyota bZ4X. Med rød finish. Deshommes husker reaksjonen sin da han fikk se bilen.
– Da tenkte jeg bare «YES». Vanligvis stiller forhandlere med en svart, hvit eller grå bil. Men når du har en bil med farger ut i snøkledde omgivelser, blir ikke behovet så stort for redigering.
– For fargen popper ut uansett. Å se kontrasten mellom høye fjelltoppene og en rød bil, det var «meant to be», sier videoprodusenten.
– Og det morsomme er at bilen var artig å kjøre. Den var behagelig på veien, til tross for at været var krevende. Vi hadde mye mer vind enn forventet.
De begynte 10.00 i Grøtfjorden, vel 35 kilometer fra Tromsøya.
– Vi holdt på med filmingen til åtte på kvelden. Bilen ble kjørt frem og tilbake kontinuerlig. Og jeg hadde fortsatt batteri til å dra hjem med og lade den hjemme etter klokken ti på kvelden.
– Så rekkevidden var «insane», gliser Babang.
Han skryter av Harila som velger lokale innholdsskapere. Babang opplever stadig at større selskaper flyr inn produsenter sørfra når de skal lage innhold.
– Det er ingenting de kan, som ikke vi kan – for å være ærlig. I tillegg har vi lokalkunnskap, og har mye større fleksibilitet. For eksempel kan vi tilpasse oss værforhold på kort varsel.
For oss er det utrolig viktig å bruke nordnorske selskaper også når vi produserer reklame for merkene våre
Å velge lokale leverandører er en bevisst strategi for Harila.
– For oss er det utrolig viktig å bruke nordnorske selskaper også når vi produserer reklame for merkene våre, sier Joakim Akselsen, markedssjef i Harila.
– Det er et strategisk valg og handler rett og slett om at vi skal bidra til å skape bærekraftige lokalsamfunn i vår region, fortsetter han.
Han mener den kommende reklamefilmen er et godt bevis for at kompetansen befinner seg i Nord-Norge. Man må bare gi folkene og byråene en sjanse.
Deshommes takker for tilliten og ser frem til neste videoproduksjon. Og etter å ha blitt kjent med Toyota bZ4X har han forelsket seg i elbilen.
– Jeg er jo ikke en liten kar, så jeg satt stor pris på romsligheten i bilen, humrer han.
– Der kunne jeg sitte i baksetet, med setebeltet på og kamerariggen i fanget mens jeg filmet. Skjøv vi forsetet litt frem kunne vi spilt fotball der bak, sier han lattermildt.
I bagasjerommet hadde de nok plass til utstyret de skulle bruke til å filme. – Det var også basen vår da vi sku spise lunsj eller koordinere noe.
– Alt i alt, en fantastisk bil.