Hopp til innholdet
Åpent 08:00 - 16:00
Betongveien 3, 9515 Alta
Les mer
Åpent 07:30 - 16:00
Botnhågveien 31, 9300 Finnsnes

Harila Finnsnes fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Finnmarksveien 56, 9602 Hammerfest

Harila Hammerfest fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Skiferveien 2, 9511 Alta

Harila Motor (Alta) fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Tanaveien 8, 9800 Vadsø

Harila Motor (Vadsø) fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 07:00 - 17:00
Skattørvn. 44, 9018 Tromsø

Harila Tromsø fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 07:30 - 15:30
Nordvarangerveien 652, 9802 Vestre Jakobselv

Harila Vestre Jakobselv fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:30 - 16:00
Skattørvn. 44, Tromsø

Lexus Tromsø fører følgende bilmerker

Les mer

Gjør et trygt bruktbilkjøp

Dette bør du tenke på før du kjøper eller selger bruktbil

Det koker i bruktbilmarkedet, og stadig flere velger brukt når de skal ha «ny» bil. Det er mye å tenke på når man skal selge eller kjøpe brukt.

På Harila har vi egen bil-takstmann for å gjøre bruktbil-prosessen enkel for selgere og kjøpere.

– Jeg har hatt genuin bilinteresse, helt siden jeg var en neve stor. Jeg har bodd i garasjen lamme faren min. Man har tilegnet seg kunnskap og kompetanse gjennom flere år i bransjen, sier Torbjørn Glomseth med et smil.

Han jobbet i Harila siden 2004. For fire år siden fikk han den gjeve stillingen takstmann og har overordnet ansvar for at alle bruktbiler som omsettes hos forhandleren er i forsvarlig og god stand.

Før Harila tar en bil i innbytte kvalitetssikrer Glomseth kjøretøyet og skriver tilstandsrapport som følger med bilen. Det er en trygghet for kunden som leverer inn bilen, og for kunden som ender opp med å kjøpe den.

– Min rolle er å sikre at vi kan selge bruktbil med god samvittighet. At den eieren får en god og ryddig prosess og at ny eier kan hente en fiks ferdig bil uten være bekymret for plager og skjulte feil og mangler.

Skal du selge bil?

Harila vil være først i valgsettet ditt når du skal skille deg med kjøretøyet ditt. Og de har gode argumenter, både gjennom enkelhet i prosess og ivaretakelse av deg som kunde.

– Først gjør vi en kalkyle på markedsverdien til bilen. Synes kunden det høres greit ut setter vi opp en takst. Da går jeg gjennom bilen og ser over om det er påkost som må utbedres. Eventuelle utbedringer som må gjennomføres trekkes fra innbytteprisen, forklarer Glomseth.

Taksten er grunnlaget for innbytteprisen, men Glomseth understreker at de ikke er urimelig i vurdering av hva som regnes som påkost – slik at kundens interesse ivaretas.

– Man skal absolutt ikke frykte taksering. Vi har klare retningslinjer for hva som må påregnes som normal slitasje. En tre år gammel bil med en «kjøpesenter-bulk» må forventes. Vi ser for eksempel etter større karosseriskader, komplett servicehistorikk, tekniske feil og mangler, riper av en viss dybde, samt fukt og rustskader.

Når dette er gjort, og forhandler og kunde er enige om pris, er man så godt som i mål. Da er det bare for kunden å levere bil med begge sett med dekk, og dobbelt sett nøkler.

– Når vi mottar vi bilen, innfrir lån og tar dialogen med banken. Bilen avregistreres og vi sier opp forsikring. Det blir en ukomplisert prosedyre for kunden. Når kunden har fått penger på konto – så er vi ferdig. Vi går aldri tilbake til kunden og sier «hei, her oppdaget vi noe», forsikrer han.

Du hører ikke mer fra Harila – med mindre du ønsker tilbud på ny bil, selvsagt.

Fordelen med å selge til forhandler

– Selger du privat har du ansvar for alt. Klargjøring, vasking, skrive tekst og sette opp annonse. Du mottar alle henvendelser, alt fra seriøse kjøpere til svindelforsøk. Du må også gjennom papirprosessen med tanke på lån, bank og forsikring, forklarer Glomseth.

Som selger har du ansvar i to år i henhold til forbrukerkjøpsloven. Hvis et større problem oppstår med bilen kan du komme til å dekke noe av disse.

– En motor er som regel forventet å holde i over to år. Det avhenger selvsagt av alder og kilometerstand, men du har et ansvar for skjulte feil og mangler av større karakter. Du vil også kunne få henvendelser i ettertid om bilens funksjoner.

Selger du bilen din til forhandler er du som nevnt fritatt fra dette.

– Det er en enkel prosess å selge til forhandler. Du får kanskje noe lavere pris, men du er fri fra ansvar og kan bruke tiden på det som er verdifullt for deg, understreker Glomseth.

Fordeler med å selge bil til forhandler

> Enkelt oppgjør direkte på konto, forutsatt at bilen er fri for heftelser.

> Ved heftelser/billån på bilen tar vi dialogen med banken.

> Ingen henvendelser fra kjøper angående garantiansvar eller spørsmål ved eventuelle problemer i ettertid.

> Vi henter bilen og overtar straks ansvaret for salget.

> Salgstakst blir utført på Harilas regning.

Skal du kjøpe bruktbil?

Da kan du være trygg på at Harila har produkter som har bestått kvalitetstesten gjennomført av Torbjørn og kollegene. En trygghet du ikke er forunt hvis du kjøper direkte av privatperson.

Glomseth nevner noen momenter du bør tenke over når du skal handle bruktbil.

– Først må du finne ut hva slags bil du ønsker. Hvilke behov har du? Når du finner en aktuell kandidat bør du orientere deg rundt bilens historikk, hvilke skader, teknisk utfordringer den kan ha. For du får jo ikke løftet bilen opp i lufta for å se understellet.

Kjøper du privat får du ikke et papir som forteller noe om tilstanden til bilen, den nevnte tilstandsrapporten som er resultatet av Torbjørns taksering.

– Det er alltid litt usikkert for du vet ikke nødvendigvis hva du kjøper. Som regel får du en bil som fungerer uten problemer, men du kan være uheldig å for eksempel bli nødt til å bytte bremseklosser innen tre måneder. Skulle ting oppstå i ettertid er det vanskeligere å kreve noe av en privatperson.

Hos en forhandler er det mye klarere retningslinjer, du har gjerne bruktbilgaranti, du har et dokument som forteller om tilstanden.

– Tilstandsrapporten som fungerer som et verdipapir til ettertid. Du har fem års reklamasjonsrett hos forhandler i motsetning til to år privat.

Uansett hva du vurderer er du velkommen til Harila for å se på de gode alternativene de har i sin bruktbilportefølje. Og du kan være sikker på at du gjør en god handel der – det har Torbjørn sørget for.

10 gode grunner til å kjøpe bruktbil hos forhandler

> 30 dagers bytterett

> 5 års reklamasjonsrett (mot 2 år ved kjøp av bruktbil gjennom privatperson).

> Tilstandsrapport

> EU-godkjent

> Garantert uten heftelser

> Korrekt kilometerstand

> Resterende nybilgaranti (for biler under fem år. Gjelder egne merker)

> Vi ordner omregistrering og papirer for deg.

> Gunstige forsikring og finansiering.

> Innbytte