Hopp til innholdet
Åpent 08:00 - 16:00
Betongveien 3, 9515 Alta
Les mer
Åpent 07:30 - 16:00
Botnhågveien 31, 9300 Finnsnes

Harila Finnsnes fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Finnmarksveien 56, 9602 Hammerfest

Harila Hammerfest fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Skiferveien 2, 9511 Alta

Harila Motor (Alta) fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Tanaveien 8, 9800 Vadsø

Harila Motor (Vadsø) fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 07:30 - 17:00
Skattørvn. 44, 9018 Tromsø

Harila Tromsø fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 07:30 - 15:30
Nordvarangerveien 652, 9802 Vestre Jakobselv

Harila Vestre Jakobselv fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:30 - 16:00
Skattørvn. 44, Tromsø

Lexus Tromsø fører følgende bilmerker

Les mer

Nyhet

Denne bilen har mange ventet på

Trofaste Lexus-kjørere har lenge ønsket en ladbar hybrid. Nå er endelig Lexus NX 450h+ på plass i Tromsø – klar for prøvekjøring. Med ny og banebrytende teknologi inspirert av Japan, parkerer de gamle standarder med glans.

Lexus NX 450h+ er, allerede før den er kommet på veien, kåret til «Plug-in Hybrid of the Year» av det britiske bilmagasinet What Car.

– Kun fem prosent av delene fra forrige generasjons NX er med over til den ferske modellen, så bilen er omtrent helt ny, forteller Kristoffer Bremseth som er selger av Lexus hos Harila Tromsø.

– Noe som er helt spesielt med den nye NX-modellen er en komfort og kjørefølelse som er ment å sammenlignes etter en «Tazuna» – et japansk uttrykk for tøylene til en hest.

NX 450h+ er nemlig født på banen, og nøye testkjørt for å tilfredsstille brukerne.

Biler med Plug-in Hybrid er høyt ettertraktet i Tromsø.

Som en høyreist SUV med firehjulstrekk er bilen en typisk modell tromsøværinger skriker etter. Og som flere moderne biler i dag kan man enkelt benytte en tilknyttet app som gjør Plug-in-lading enklere enn noen gang.

– Med Plug-in-teknologien får man en større kontroll over det elektriske forbruket. Det minker drivstofforbruket som er en stor økonomisk gevinst med tanke på dagens drivstoffpriser, forteller han.

Modellen bygger på Toyotas bestselger, og kan ses på som luksusversjonen av RAV4. Plattformen er den samme, noe som betyr identisk motor og samme akselavstand. Men de ytre målene avviker litt.

Japansk inspirasjon

Lexus-modellene produseres i Japan, og utstyret på nykommeren er spesialprodusert på en måte ingen har sett tidligere.

– Er det noe japanerne er gode på så er det å ta på seg silkehanskene og lage gode produkter. Det er ene og alene den faktoren som står bak kvaliteten, forteller Bremseth.

Dørhåndtakene på denne modellen er en av tingene som skiller seg ut. De sitter helt fast, og kan ikke fysisk beveges på. En knapp på baksiden av håndtaket låser opp døren og skyver den frem, slik at man kan trekke det til seg uten å «rive opp» døren.

– Dette er inspirert av de japanske Shoji-dørene som åpner og lukker seg i én og samme bevegelse, sier Bremseth.

– En annen gøyal sak som forteller litt om det japanske designet er at alle lydene i bilen er laget av jazzmusikeren Jiro Yoshida, slik at de skal harmonisere med hverandre, legger han til entusiastisk.

Høy sikkerhet

På sikkerhetssiden er det gjort store forbedringer for å kunne sikre tryggere kjøreturer for både voksne, barn og dyr.

– Hvis man parkerer bilen langs en vei og skal åpne dørene for å gå ut, og det plutselig er en syklist eller en bil bak, så er det sensorer som registrerer dette. Da får man ikke åpnet døren før objektet har passert, sier Bremseth.

I tillegg har bilen  sensorer som kan føle om det kommer biler fra høyre eller venstre hvis man kjører ut i et kryss – før man selv har kommet ut i krysset.

Head-up display er blitt et vanlig skue blant moderne biler og den finner vi også i nye NX 450h+, men nå med en ekstra funksjon som gjør den noen hakk lettere å bruke. Via touch-knappene på rattet kan man se hvilke taster man er ved, slik at man alltid kan ha øynene rettet mot veien.

Lexus har gjort det enklere enn noen gang å kjøre trygt.

Lexus NX 450h+

Drivlinje: Ladehybrid (bensin), firehjulsdrift. 2,5 l bensin (178 hk), to elektriske motorer 182 hk (foran) og 54 hk (bak), samlet effekt 306 hk. 0–100 km/t: 6,3 sek.

Pris fra 676 700 – 789 700 kr (levert Tromsø).

Rekkevidde: 69–76* km (batteri 18,1 kW). Forbruk: 1,0–1,1* l/100 km. Utslipp: 22–25* CO2/kWt.

Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (mm): 4660/1865/1660/195.

Hengervekt: 1500 kg (tilvalg). Bagasjerom: 525 liter (545 liter inkl. plass under gulvplate).

Dekkdimensjon: 18’’ (Business, Executive), 20’’ (Luxury, F Sport).

Unik historie

Lexus har en lang historie bak seg og har i tre tiår vært tett linket opp mot enestående kvalitet og design, På slutten av 80-tallet gikk sjefen for Toyota-konsernet ut til sine beste ingeniører med et ønske om å lage verdens første og beste luksus-sedan. Slik ble luksusmerket til Toyota skapt.

– Dette er en helt unik historie. Den første modellen, en LS 400, ble faktisk kåret til verdens beste bil på det tidspunktet. Det ble starten på det vi ser av design og kvalitet i dag, forteller Frode Mortensen, kunderådgiver for merket hos Harila i Tromsø.

Over 30 år senere står nå nye NX 450h+ Plug-in Hybrid klar i butikk hos Harila, og venter på å «tøyles».