Tromsø
Lexus Tromsø får den ærefulle KIWAMI-prisen – og er best på kundeopplevelse i Europa!
For noen uker siden fikk Trond Johansen, brand manager i Lexus Tromsø, en telefon med et gledelig budskap. Trond og hans team i Tromsø får den høythengende KIWAMI-prisen.
Nyheten ble mottatt med stor jubel hos Lexus Tromsø og Harila. Utmerkelsen betyr at Lexus Europa anser Lexus Tromsø for å være én av de 10 forhandlerne i Europa (!) som holder den høyeste standarden for kundeopplevelser.
– Jeg er rørt og utrolig stolt! Vi har jobbet hardt og målrettet med kundeopplevelsen i mange år. Dette er en stor og god bekreftelse på at det er mye riktig i det vi gjør, sier Johansen.
En suksesshistorie
Trond Johansen har jobbet i Harila i 30 år. Først som selger, så salgssjef for Toyota, og nå som plassjef hos Harila Tromsø og brand manager for Lexus Tromsø (som er en del av Harila-konsernet). Da Lexus-butikken åpnet i 2008 var det med Trond i spissen, og han sier selv at han har en stor L i panna.
– Jeg føler et stort eierskap til butikken og er utrolig stolt over det vi har fått til. Inntil for noen få år siden visste jeg at omtrent hver eneste Lexus som kjører rundt i byen er biler jeg har vært med på å signere. Nå har vi blitt flere, og det er med stolthet at jeg nå får være med på å utvikle nye selgere, og bidra til at de får det samme under huden som jeg har hatt.
Paraply-historien
Kristoffer Bremseth, som er siste selger inn, ble overrasket over den høye standarden som leveres på kundeopplevelser hos Lexus Tromsø. Han forteller om en episode der en mekaniker tok opp paraplyen, og fulgte kunden ut til bilen i regnværet etter en service.
– Jeg var for treig til å ta opp mobilen for å knipse bilde. Jeg tenkte: «Dette er helt unikt!», forteller Bremseth.
Men dette er rett og slett standarden hos Lexus i Tromsø. Her skal kunden behandles som en gjest i sitt eget hjem – og det er det mantraet teamet hos Lexus Tromsø lever etter. Bremseth forteller at det omtrent daglig kommer kunder inn i butikken som forteller at de velger å kjøre Lexus minst like mye på grunn av servicen de får, som for selve bilen.
På fornavn med kundene
Eier du en Lexus i Tromsø blir du oppringt når det er tid for service, EU-kontroll eller hjulskift. Mens du venter på bilen din kan du sitte og vente i hyggelige omgivelser. Har du et sted du må være, tilbys du gratis lånebil. Når du får bilen tilbake fra verkstedet er den skinnende ren. Hos Lexus Tromsø strekker de seg lang for at alle kunder skal være superfornøyd til enhver tid.
Frode Mortensen er kunderådgiver hos Lexus Tromsø, og har vært med helt fra starten. Han forteller at de er på fornavn med alle kundene sine, og at kundene vet at han og Trond og Kristoffer stiller opp med en hjelpende hånd når de kan.
– Det er ikke uvanlig at vi kaster oss i bilen og kjører hjem til kunder som er tom for strøm eller trenger bistand til et eller annet, forteller Mortensen.
Legges merke til utenfor landegrensene
Det urokkelige kundefokuset hos Lexus i Tromsø er en av grunnene til at de lykkes så godt som de gjør. KIWAMI-prisen viser at Trond og teamet hans legges merke til langt utenfor Tromsø og Nord-Norge, men også av det europeiske hovedkontoret.
Jan Christian Holm er øverste sjef i Lexus Norge, og han er veldig stolt over prestasjonen til teamet i Tromsø.
– Lexus Tromsø har alltid vært kjent for sitt urokkelige kundefokus. Når de nå mottar KIWAMI-utmerkelsen er dette et solid bevis på den innsatsen som gjøres der hver eneste dag. Jeg er virkelig stolt av at gjengen hos Lexus Tromsø er helt i toppen, og dette vet jeg motiverer resten av Lexus-organisasjonen i Norge, sier Holm og fortsetter:
– En ting er at det legges merke til av vårt europeiske hovedkontor, men det aller viktigste er at dette kommer kundene til gode – som er kjernen i vår forretningsvirksomhet.
Min bil har gått nesten 200.000 km. Jeg husker da jeg kjøpte bilen, og selgeren sa: «Bare ring når som helst om det skulle være noe med bilen.» I ettertid har jeg skjønt hvordan de kan si det til alle kundene sine. Det er jo ikke feil på bilene! For meg har Lexus vært en helt ny verden. De ordner med alt. Dekk, vask, polering... Bilen er alltid nyvasket når jeg får den tilbake etter service. Noen ganger har de satt bilen på flyplassen etter service hvis jeg har vært ute på reise. Servicenivået må bare oppleves! Jeg har ikke hørt om noen andre bilmerker som opererer som Lexus i Tromsø.
Jeg har kjørt Lexus siden 2012. Jeg falt pladask, og er fortsatt forelsket! Når du først har prøvd Lexus, blir det et livslangt forhold. Det er noe helt eget ved Lexus. Følelsen av luksus. Nå leaser jeg bil, og det er veldig enkelt. Forhandleren tar seg av alt! Passer på når det er tid for service og dekkskift. Lexus Tromsø er den beste forhandleren! Jeg skryter mye av dem. De er alltid imøtekommende og hjelpsomme. Man føler virkelig at man blir satt pris på.
Dette er fantastisk driftssikre biler! Jeg kjøpte min første Lexus i 2001, etter å ha fått en presentasjon av bilen på en bilutstilling i Skarphallen. Siden har jeg kun kjørt Lexus. Hittil har jeg hatt seks biler, og jeg har aldri hatt noen problemer med noen av dem. Det er alltid hyggelig å komme innom Lexus i Tromsø, uansett! Hyggelige og trivelige folk. Den gode servicen, sammen med en driftssikker bil – jeg ser ingen grunn til å bytte merke!