Toyota Urban Cruiser relanseres som elbil. Kompakt, høyreist og helelektrisk treffer den rett i hjertet på dem som vil ha en lettkjørt bil med firehjulstrekk, SUV-følelse og lavt strømforbruk.
Dette er ikke første gang Urban Cruiser dukker opp i Toyota-universet. Den har vært en favoritt blant mange – nå er den oppgradert for en elektrisk hverdag.
– Vi har hatt bra interesse helt siden bilen ble varslet. Det er mange som har forhåndsreservert allerede, forteller Geir Berg, selger hos Harila Tromsø.
Urban Cruiser kommer i to varianter: én med 49 kWt og én med 61 kWt batteripakke. Du kan velge mellom tohjulsdrift eller firehjulstrekk, alt etter om du trives best i Grønnegata eller på landeveier med kram snø og krappe svinger.
De første bilene ruller inn til høsten, og Harila-gjengen venter seg et skikkelig trykk ettersom prisen på modellen også ble svært konkurransedyktig.
Startpris på modellen er: 304 700,- på 2WD og 345 400,- på AWD.
Berg beskriver en bil som er liten nok til bykjøring, stor nok til å romme småfamilier og høy nok til å gi den gode SUV-følelsen.
– Dette er en av de få kompakte elbilene med høy bakkeklaring og mulighet for firehjulstrekk. Det er veldig få som kan matche den kombinasjonen i denne størrelsen og prisklassen, sier Berg.
Harila har hatt bilen utstilt i butikken og merket umiddelbar respons fra de som kikket nærmere på nyheten. Bergs egen erfaring var lovende:
– Det var veldig god kvalitetsfølelse. Den føltes luksuriøs og gjennomført.
Han mener bilen viser at Toyota kjenner kundene sine.
– Mange likte at det fortsatt var fysiske knapper, ikke bare skjerm.
Urban Cruiser er laget for folk flest. De som trenger en elbil til hverdag, helgetur og hyttebesøk – uten at det føles som et kompromiss.
– Den passer småfamilier, de som vil ha en trygg og praktisk elbil, og de som er ute etter en solid bil nummer to. Rekkevidden vil være god, men det er ikke bilen du kjøper for å pendle 40 mil hver uke, forklarer Berg.
– Jeg er sikker på at den kommer til å ha en bred kjøpergruppe. Kvalitetene sørger for det, sier han.
Ladehastighet og tekniske detaljer er ikke offisielt bekreftet ennå, men forventningene er høye.
Urban Cruiser er ikke en solospiller – den er første bil ut i en langt større elektrisk offensiv fra Toyota.
– I løpet av 2025 går vi fra én til tre elbiler. Urban Cruiser kommer først, så kommer en ny CHR+ og en oppgradert versjon av bZ4X. Alle har firehjulstrekk og SUV-format, sier Berg.
I løpet av 2026 er planen å ha minst seks helelektriske modeller i stallen.
– Toyota er “all in” på elbil i Norge. Det merker vi på både satsinga og på kundene, avslutter han.
Mens man venter på nyhetene kan man gjøre en særdeles god deal på Toyotas første elbil bZ4X som har rukket å bli populær i både tromsøtrafikken og resten av landet siden lansering i 2022.
– Nå skal vi selge ut første generasjon av bZ4X, og det er noen hundre biler igjen i landet. Her har man mulighet til å gjøre et kupp mens lageret rekker, avslutter Berg.