Hopp til innholdet
Åpent 08:00 - 16:00
Betongveien 3, 9515 Alta
Les mer
Åpent 07:30 - 16:00
Botnhågveien 31, 9300 Finnsnes

Harila Finnsnes fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Finnmarksveien 56, 9602 Hammerfest

Harila Hammerfest fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Skiferveien 2, 9511 Alta

Harila Motor (Alta) fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Tanaveien 8, 9800 Vadsø

Harila Motor (Vadsø) fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 07:00 - 17:00
Skattørvn. 44, 9018 Tromsø

Harila Tromsø fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 07:30 - 15:30
Nordvarangerveien 652, 9802 Vestre Jakobselv

Harila Vestre Jakobselv fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:30 - 16:00
Skattørvn. 44, Tromsø

Lexus Tromsø fører følgende bilmerker

Les mer

Næring

Renoverer historisk, men kjører elektrisk

Selv om Maskinentreprenør Stig Kristiansen for tiden er dypt inne i renoveringen av et av Tromsøs tradisjonsrike 1800-tallsbygg, glemmer de ikke å samtidig tenke framover. – Både rett og naturlig for oss å gå elektrisk!

For at gamle bygg skal kunne leve lenge, trenger de omsorg og rett behandling. Det gjelder også for 130 år gamle Muségata 2, som i dag huser Tromsø kunstforening.

– Dette er ett av Tromsøs eldre bygg, oppført i 1894, og nå skal det gjennomgå ei omfattende renovering, forteller Kenneth Kristiansen, daglig leder i Maskinentreprenør Stig Kristiansen.

Det er Maskinentreprenør Stig Kristiansen som har fått ansvar for første del av renoveringen. De spesialiserer seg blant annet på anleggsarbeid, brøyting og drenering, og har virket i Tromsø siden 1978.

– Første steg er å tørke ut kjellermurene. Ettersom bygget er såpass gammelt, er det ikke brukt moderne byggeskikk. Derimot er muren satt sammen av stablet stein, og ikke fuktsikret. Nå skal vi grave rundt muren, støpe skall i betong og legge ei god og moderne drenering, forklarer Kenneth.

Maskinentreprenør Stig Kristiansen har jobbet på eiendommen siden midten av januar, og kommer til å fortsette noen måneder framover.

– Med denne typen stablemur må man være veldig forsiktig, slik at den ikke raser. Dessuten skal vi demontere trappa på forsiden av bygget. Den er 3D-scannet, og skal siden bygges opp igjen helt likt. Ettersom bygget har historisk verdi, og er vernet, er det veldig viktig at vi er nøye i arbeidet vårt, sier Kenneth.

Trenger stødige biler

For å kunne utføre oppdragene sine er Maskinentreprenør Stig Kristiansen avhengig av gode biler, som dekker alle deres behov. For kort tid siden hentet bedriften ut tre splitter nye elektriske Toyota Proace City Electric fra Harila.

– Dette er ikke første gangen vi har valgt å gå for Toyota i bedriften. Vi har hatt både Toyota Hilux og Toyota HiAce tidligere, og det har vært noen av de mest driftssikre bilene vi har eid, sier daglig leder Kenneth.

Toyota Proace City Electric er en kompakt og stillegående varebil med automatgir, god lastekapasitet, og bekvem kupé.

– Det som er viktig for oss i bedriften er at bilene våre er driftssikre, har god lagringskapasitet og god framkommelighet. Dessuten synes vi det er viktig med komfort i hverdagen, og alt dette opplever vi at Toyota Proace City Electric leverer på, sier Kenneth.

– De ansatte er særlig fornøyde med å kunne sette seg inn i en oppvarmet bil når de skal ut tidlig på morgenen. Det kan man nemlig stille inn på forhånd.

Prøvekjørte flere

Maskinentreprenørenes Forbund – MEF – har handelsavtale med Toyota, noe som bidro til at valget falt på Proace City Electric.

– Men vi prøvekjørte også mange forskjellige biler, og dette var den vi var mest fornøyd med. Den var behagelig, hadde god plass, og kom seg godt fram. De ansatte er veldig fornøyde, sier Kenneth.

Valgte elektrisk

Under renoveringsarbeidet i Muségata handler det mye om det gamle og historiske. I hverdagen er derimot Maskinentreprenør Stig Kristiansen veldig opptatt av fremtiden.

– I anleggsbransjen er det nå et stort fokus på å elektrifisere maskinparkene, og delta i det grønne skiftet. Elektriske gravemaskiner er dessverre fortsatt utrolig dyre, men vi ønsker å elektrifisere der vi kan. På personbiler og varebiler har man kommet langt i utviklinga, og for oss ble det derfor både rett og naturlig å gå for Toyota Proace City Electric, sier Kenneth.

Skulle de derimot ha et oppdrag på et avsidesliggende sted langt fra en ladestasjon, så har de også bensinbiler de kan bruke.

– Behjelpelig i alle ledd

Som Harila-kunde har Kenneth forholdt seg til selger Rune Karlsen i Tromsø.

– Rune er en veldig grei og tilgjengelig kar, som har vært behjelpelig i alle ledd av dette kjøpet. Vi er veldig fornøyde både med bilene, og servicen på Harila, sier Kenneth.

Fordeler

Rune Karlsen på Harila opplever at flere og flere aktører i anleggsbransjen nå går over til elektriske kjøretøy.

– Harila har åtte butikker i konsernet, og jeg vil anslå at de fleste elektriske varebilene selges i Tromsø og på Finnsnes. Kundene kommer til oss, definerer sine behov og ønsker, og så foreslår vi en løsning for dem. For Maskinentreprenør Stig Kristiansen foreslo vi nettopp Toyota Proace City Electric, som vi mente ville dekke alle deres behov, forteller han.

Rune er klar på hva han mener er de største fordelene med å gå for nettopp denne elektriske varebilen:

– En klar fordel er at den er kostnadsbesparende når det kommer til drivstoff. Dessuten er dette lettkjørte biler med suveren fremkommelighet, sier han.

Harila tilbyr Toyota Express Service, og har egen kundemottaker for næringskunder.

Interessert i elektrisk varebil fra Toyota? Ta kontakt!