Hopp til innholdet
Åpent 08:00 - 16:00
Betongveien 3, 9515 Alta
Les mer
Åpent 07:30 - 16:00
Botnhågveien 31, 9300 Finnsnes

Harila Finnsnes fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Finnmarksveien 56, 9602 Hammerfest

Harila Hammerfest fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Skiferveien 2, 9511 Alta

Harila Motor (Alta) fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:00 - 16:00
Tanaveien 8, 9800 Vadsø

Harila Motor (Vadsø) fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 07:00 - 17:00
Skattørvn. 44, 9018 Tromsø

Harila Tromsø fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 07:30 - 15:30
Nordvarangerveien 652, 9802 Vestre Jakobselv

Harila Vestre Jakobselv fører følgende bilmerker

Les mer
Åpent 08:30 - 16:00
Skattørvn. 44, Tromsø

Lexus Tromsø fører følgende bilmerker

Les mer

Personlig servicetekniker

Volvo har kuttet alle mellomledd

Nå snakker du direkte med Morten (35) på verkstedet.

Volvo-verkstedet hos Harila i Alta gjør ting litt annerledes enn andre bilverksteder. Her går nemlig kundene rett inn på verkstedet, istedenfor i et kundemottak. «Volvo-måten» å gjøre ting på er blitt populært, og har gjort bilholdet betydelig enklere for kundene.

Når du skal levere eller hente bilen din på Volvo-verkstedet hos Harila i Alta, går du rett inn på verkstedet. Her er det ryddig og rent, og kunden er velkommen inn. Du kontakter din faste tekniker, som hjelper deg. Alle mellomledd er borte, og misforståelser er ryddet unna.

Ber kunder om å være ærlige

Morten Volden (35) er personlig servicetekniker i Alta. Han trives med Volvo-konseptet, som han mener forenkler hverdagen.

– Vi snakker direkte med kunden som vet hva de ønsker eller hva feilen er, og unngår derfor misforståelser. Vi planlegger produksjonen og styrer i stor grad dagen vår selv. I tillegg får vi et større eierskap til jobbene vi gjør når vi kjenner kunden og bilen, sier Volden.

I etterkant av jobben er det også mekanikerne selv som følger opp kunden.

– Vi ringer kunden to-tre dager etter verkstedbesøket og får en tilbakemelding. Vi ber folk om å være ærlige. Det er uhyre sjelden vi får dårlige tilbakemeldinger. Og skulle det være noe, tar vi det der og da.

Fornøyd salgssjef

– Dette fungerer utmerket hos oss. Kundene er meget fornøyde, og sier det gir dem en trygghet de ikke har hatt tidligere, sier Jørn Helge Pedersen, salgssjef hos Volvo Harila.

Fremgangsmåten er lik på alle Volvo-verksteder. Her får bilen din utdelt en egen personlig servicetekniker (PST), en fast mekaniker som kjenner din bil. Denne personen kontakter du direkte når du har spørsmål.

Marius (17) har tyvstartet læretiden hos Volvo

Inne på verkstedet jobber Volvo- og Toyota-mekanikerne side om side, og hjelper gjerne hverandre hvis det trengs. Det er mange smil og godt arbeidsmiljø på verkstedet, noe utplasseringselev Marius Jensen (17) setter pris på. Nå får han hjelp av servicetekniker Thor Morten Wirkola som geleider han gjennom en bilservice.

– Jeg liker veldig godt måten det jobbes på her. Dette er absolutt en plass jeg kunne tenkt meg å jobbe i fremtiden, sier Marius.

Han studerer kjøretøy på Alta videregående skole og har vært utplassert hos Harila noen dager i uka gjennom skoleåret. Fra høsten starter han lærlingtiden sin her – noe Wirkola er veldig fornøyd med.

– Det er vanskelig å få tak i gode lærlinger. I tillegg til den tekniske kompetansen, kreves det også god sosial kompetanse for å håndtere kundene hos Volvo. Her er Marius er flink, så vi er veldig glad for å ha han med oss på laget, sier Wirkola.